Stress en overspannen door je narcist?
Stress en overspannen door je narcist
Stress en overspannen door je narcist

Stress en overspannen door je narcist?

Narcistische mishandelingen gaan je niet in de koude kleren zitten. Hoe langer jij en je narcist een relatie hebben, hoe erger de narcist zich misdraagt.

Vroeg of laat krijg je te maken met stress.

Stress is niets anders dan dat de boog te lang gespannen is. Zolang er maar momenten zijn dat je de boog kan ontspannen en wegleggen, is er niets aan de hand.

Leven met een narcist is eigenlijk niets anders dan dat jouw boog altijd gespannen is. Je bent namelijk altijd op je hoede als je samenleeft met een narcist. Je bent namelijk voortdurend bezig te peilen in welke stemming je narcist verkeerd. Je bent voortdurend bezig te peilen wat je narcist van je verwacht.

Lees ook: ONvoorbereid scheiden van je narcist, waarom je dat nooit moet doen!

Overspannen

Gevoelens dat het je allemaal te veel gaat worden, is een kenmerk van overspannen zijn. Je hebt te lang onder grote druk geleefd zonder dat er voldoende momenten waren om te ontspannen en op adem te komen.

Niets is zo veranderlijk als de stemming van de narcist, niets is zo veranderlijk als de grillige wensen van de narcist. Je weet dat als je niet voldoet aan zijn wensen, dat daar “straf” tegenover staat. De narcist negeert je, scheld je uit, slaat je of erger: gaat de kinderen treiteren.

Je loopt constant op eieren. Je bent constant op je hoede.

Stress en overspannen door je narcist

Als je maar lang genoeg samenleeft met een narcist, kan je nooit meer ontspannen en relaxen. Behalve als de narcist een paar dagen weg is. De narcist gunt je ook geen pleziertje of ontspanning! Ook niet tijdens vakanties, ook niet tijdens het weekend. De narcist verknalt dolgraag je verjaardag of andere feestdagen, uitsluitend zodat hij/zij zich kan voeden aan je boze energie die je hem/haar geeft.

Het enige lichtpuntje van de dag, is het moment dat de narcist de deur uitloopt. Dan slaak je een zucht van verlichting en kan je even een moment op adem komen.

Hoogsensitieve mensen hebben heel veel tijd nodig om op adem te komen zodat ze hun batterij weer kunnen opladen na een dag vol met prikkels. Als ze bovendien met een narcist te maken hebben die hen heel veel stress bezorgd, blijft de hoogsensitieve persoon te lang in de stresssituatie hangen. Bovendien gunt een narcist je niet de tijd die je nodig hebt om op adem te komen.

Lees ook: Natuur en HSP, waarom de natuur een weldaad is voor HSP en hoogsensitieve personen.

Welke lichamelijke klachten zijn typische kenmerken van chronische stress?

Jouw stress verandert langzaam en zonder dat je er erg in hebt naar chronische stress. Chronische stress veroorzaakt gevoelens van angst en depressie. Chronische stress gaat gepaard met lichamelijke klachten, zoals:

Slapeloosheid,

Spanningshoofdpijn,

Problemen met de spijsvertering (maag en darm klachten),

Problemen met de huid,

Ontstaan van rimpels,

Verhoogde bloeddruk,

Onvruchtbaarheid,

Hartkloppingen,

Rugpijn,

Overgewicht door het stresshormoon cortisol en

Overgewicht door de stress ben je meer gaan eten ,

Voortdurende terugkerende verkoudheid.

Als je bijvoorbeeld reuma had, jicht of artritis of artrose, kan chronische stress er voor zorgen dat de pijn verergert.

Aanwijzingen chronische stress

Behalve de lichamelijke klachten, zijn er andere aanwijzingen die je vertellen dat je stress is verandert naar chronische stress:

Sociale contacten ga je uit de weg: je hebt simpelweg de energie en/of het geduld niet meer voor,

Prestaties op het werk, op school of van de studie laten ernstig te wensen over: je hebt moeite om je te concentreren omdat je voortdurend bezig bent met je zorgen te maken en bang bent wat er met jou of de kinderen gaat gebeuren als hij eens door slaat.

Maar ook andere vervelende klachten stapelen zich op als teken dat je te maken hebt met chronische stress:

Geïrriteerdheid,

Verlies van het gehoor,

Verlies van concentratie,

Verlies van teamgeest.

Zowel privé als op je werk en/of studie ga je jezelf steeds meer afzonderen. Door de chronische stress voel jij je enorm geremd.

Wat ook typerend is voor chronische stress zijn iedere keer dezelfde gedachten over de situatie met de narcist:

“Als ik mijn situatie maar kon veranderen, dan zou alles beter gaan.”

Je komt op een punt dat de chronische stress zo erg is dat je je eigen stress controle ontwikkeld, door te verlangen naar fijne en waardevolle momenten in  je leven. Meestal zijn dat:

Vakanties en de

Weekenden of juist de (werk)dagen dat de narcist de deur  uit is.

Als ontspanning aan de dagelijkse stress droom je over “later” en over “betere tijden.”

Chronische stress in combinatie met narcistische mishandelingen

Er zijn hoogsensitieve mensen die door omstandigheden vastzitten aan hun narcist. Die op de 1 of andere manier geen kant op kunnen. Zij hebben geen enkele houvast aan dromen over later of over betere tijden. Wat moeten zij in vredesnaam doen om niet ten onder te gaan aan zowel hun narcist en zijn narcistische mishandelingen als aan de chronische stress die zich alleen maar verder zal ontwikkelen?

Wat is een oplossing?

Er bestaat een oplossing, een oplossing van binnenuit. Door aan jezelf te gaan werken van binnen. Door hartcoherentie (zoek op internet naar meer informatie over hartcoherentie) te gaan toepassen op jezelf, ben je veel beter bestand tegen je narcist: de narcist krijgt jou niet meer zo snel uit balans en je kan door de hartcoherentie je concentratie verbeteren, de omgang met anderen en je prestaties sterk verbeteren!

Er zijn 2 manieren om te zorgen dat de narcist geen grip meer op je heeft:

  1. Zorgen dat het machtsverschil tussen jou en de narcist verdwijnt of maak het machtsverschil tussen jullie kleiner! Of:
  2. Verdwijn voorgoed uit het leven van de narcist voordat de negatieve lichamelijke klachten door de chronische stress dusdanige ernstige vormen aanneemt.

Hoogsensitief? Verminder de stress en de spanning!

Werken aan jezelf, door goed voor jezelf te zorgen, goed en gezond te eten en te leven, zodat je energie weer gaat bruisen en jij je een stuk sterker en krachtiger gaat voelen, helpt ook! Iedere nacht ruim voldoende slapen is het beste medicijn tegen vrijwel alles, ook om je stress te verminderen! Iedere dag even een half uur naar buiten voor een wandeling in de frisse lucht en een half uur je lichamelijk uitleven, helpt je je stress te verminderen.

Neem afstand van je narcistische partner, vertel je narcist niets persoonlijks meer zodat je narcist geen kogels meer heeft om tegen je te gebruiken. Praat uitsluitend over koetjes en kalfjes met je narcist. Beseffen dat een narcist nooit zal veranderen en dat het beter is dat jij je eigen weg op gaat, helpt de spanning te verminderen. Omring je met (huis)dieren!

Relativeer! Zoek het gezelschap op van mensen bij wie jij je prettig en op je gemak voelt, mensen bij wie jij je veilig, verbonden en bij wie jij je gewaardeerd voelt. Neem tijd voor jezelf en als jij je thuis niet kan terugtrekken, trek je dan terug in de natuur. Een massage kan je helpen om beter te ontspannen. Lach en geniet van humor om je heen!

Goed aarden en dingen blijven doen waarvan je hart gaat zingen en die voedsel voor je ziel zijn, helpt zowel je stress te verminderen als ook dat jij je dichterbij jezelf voelt komen.

Ben je op zoek naar een methode dat echt werkt tegen stress?

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay


Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “HSP en de NARCIST” website. 

Stress en overspannen door je narcist?
Stress en overspannen door je narcist
Sluit Menu
>
×
×

Winkelmand

%d bloggers liken dit: