Stress en angst als je dagelijkse omgang hebt met een narcist.
Stress en angst als je dagelijkse omgang hebt met een narcist

Stress en angst als je dagelijkse omgang hebt met een narcist.

Omgaan met een narcist is stressvol en regelmatig een behoorlijke uitdaging! Velen van ons hebben zelfs met chronische stress te maken en met traumatische stress. Zelfs als het contact verbroken is met de narcist, zijn de gevolgen van de stress merkbaar.

Iedereen die samenleeft met een narcist weet hoe de angst diep van binnen aanvoelt als de narcist thuis zich weer kwaadaardig opstelt en hoeveel stress het je geeft.

De narcist, met al diens streken, is een aanslag op ons gestel, op ons immuunsysteem, op onze emoties, gevoelens en gedachten, maar ook op onze hersenen. Narcistisch trauma is het gevolg van omgang met een narcist, of de narcist nu een ouder van ons is, een familielid of een partner.

Narcistisch trauma doet wat met ons en dan bedoel ik specifiek op onze hersenen. 

Narcistisch trauma

Traumatische ervaringen brengen de hersenen uit balans. Traumatische ervaringen als emotioneel trauma, narcistisch trauma, jeugdtrauma, misbruik en verraad en onzichtbare wonden zorgen ervoor dat de hersenen in een getraumatiseerd brein veranderen waardoor er storingen optreden binnen het neuronetwerk.

Wat je ook meegemaakt hebt, vroeger en nu, je hersenen hebben extra ondersteuning nodig om behalve alles goed te kunnen verwerken ook evenwichtig in het leven te kunnen staan. Je zelfbeschikking komt hierdoor beter tot uiting.

Door angst, door stress, door de narcist, door een trauma maar ook door je hoogsensitiviteit hebben je hersenen het zwaarder dan normaal en hebben extra ondersteuning nodig tijdens het functioneren. De hersenen hebben heel veel behoefte aan volwaardige voedingsstoffen en aan vetten om te zorgen dat alles in balans blijft. Door angst en stress dreigen de hersenen uit balans te raken. Belangrijk hierin is om je hersenen die voedingsstoffen te geven waar het zo naar snakt: het liefst afgestemd op je eigen biologische verscheidenheid! In het ebook: “Voeding voor langdurige vitale energie!” leg ik je uit hoe je dat voor elkaar krijgt.

Als we dagelijks te maken hebben met een narcist, leven we voortdurend in angst, lopen we op eieren om de narcist heen en richten we onze aandacht op de narcist: “In welke stemming zal hij, zij vandaag zijn?” “Als ik x doe, ontploft hij, zij dan?” De spanning bouwt zich op en er ontstaat stress. Als de boog constant gespannen staat en je bent constant alert heb je met chronische stress te maken.

De narcist bezorgt je stress

De narcist gunt je ook geen rust, vooral als de narcist door heeft dat je regelmatig emotionele reacties geeft aan de narcist. Hoe meer emotionele reacties je geeft, hoe meer de narcist je gaat pesten en treiteren, het liefst achter gesloten deuren als je met een verborgen narcist te maken hebt. 

Maar ook de tegenstelling in het gedrag van de narcist kan zenuwslopend voor je zijn: dan is de narcist lief om vervolgens buitensporig boos op je te worden. Het ene moment kan de narcist zorgzaam lijken om plotseling om te slaan in een monster.

Jouw emotionele reacties en uitbarstingen zijn voeding voor de narcist. Zonder jouw voeding kan een narcist niet overleven. Afhankelijk hoeveel slachtoffers en prooien de narcist in totaal heeft, hoe meer of hoe minder afschuwelijk gedrag de narcist kan vertonen. 

Narcisten met een psychopathische inslag kunnen doodeng zijn en je behoorlijk wat stress bezorgen, maar vergis je niet in de onschuldig uitziende vrouwelijke narcist.

Trauma

Trauma´s ontstaan na een overweldigende ervaring. Trauma laat sporen na in onze geest, in onze emoties, in ons vermogen om vreugde en blijdschap te ervaren en ook in ons immuunsysteem. Trauma ontregelt het alarmsysteem in onze hersenen, veroorzaakt een toename van stresshormonen activiteit en maakt ons verslavingsgevoelig. Trauma berooft je van het gevoel dat je de controle hebt over jezelf, alsof je jezelf kwijt bent.

Hier bovenop hebben we ook nog te maken met de worsteling om een HSP te zijn en met de dagelijkse stress die tegenwoordig zo gewoon lijkt in de westerse wereld. Het doet onze onzichtbare wonden geen goed en we raken sneller overweldigd en reageren door de jaren heen gevoeliger op prikkels.

Stress en je gezondheid

Stress berooft je lichaam van noodzakelijke voedingsstoffen, extra aanvulling en bijvullen is echt geen overbodige luxe als je met een narcist samenleeft en dagelijks met angst en stress te maken hebt. Stress beïnvloedt ons immuunsysteem daardoor negatief, maar ook onze spijsvertering, onze stemming en de opslag van onze energie.

Als je daarbovenop ook met trauma te maken hebt is volwaardige voeding essentieel, aangezien het trauma zich vastzet in de diepste lagen van je lichaam. Juist ja, daar waar je organen zitten. Je organen schreeuwen om extra ondersteuning en dat kan je doen door over te gaan op een volwaardig voedingspatroon dat precies is afgestemd op je biologische behoefte en biologische verscheidenheid. In het ebook: Voeding staat hoe je dat kunt doen.

Maar ook je hersenen – en dan vooral de hippocampus – hebben het zwaar onder stress. Als het stresshormoon cortisol het lichaam en de hersenen maar blijven overspoelen, krimpt de hippocampus en raken de hersenen beschadigingen op. Omega 3 vetzuren zijn een dagelijkse noodzakelijke ondersteuning van de hersenen tijdens stress om de beschadigingen in de hersenen tegen te gaan en de hippocampus te herstellen.

Hippocampus

Hoe ernstiger de hippocampus beschadigd is, hoe dichterbij en dreigender het “gevaar” lijkt en hoe meer stress het je allemaal bezorgt. Het “gevaar” kan zich voordoen als de narcist in je leven, maar ook je onredelijke baas, financiële situaties of (bijvoorbeeld) de scheiding waar je middenin zit. Zaak is het om de hippocampus tijdens stress zo snel mogelijk te herstellen om alles wat overweldigend en dreigend lijkt tijdens stress te verminderen naar normale proporties.

Een goed begin om je hippocampus te herstellen is om de inname van stimulerende stoffen, zoals cafeine, drastisch te verminderen en door dagelijkse inname van omega 3 vetzuren.

Angst

Angst is een van de meest schadelijke emoties die er bestaan. Angst maakt ons blind voor de mogelijkheden die we hebben: mogelijkheden om iets aan de situatie te doen. Maar omdat we doodsbang zijn, zien we de nooduitgang niet meer: we zijn gefocust op datgene dat ons zo’n angst aanjaagt. We zien geen uitweg meer.

Als je bewust bent van gevaar geven je hersenen een stresssignaal af, waardoor de bloedtoevoer naar een bepaald gebied van de hersenen afneemt: het gebied van de hersenen dat in mogelijkheden kan denken.

Om niet langer prooi te zijn van het narcisme, moeten we zorgen dat we niet langer angst voelen. Een narcist ruikt onze angst van kilometers ver omdat je je gedraagt als een opgejaagd dier. We kunnen ziek worden van onze eigen angst. Veel van onze angst is ontstaan uit jeugdtrauma´s en door andere onzichtbare wonden, vooral als je als volwasenen een kind bent van een narcistische ouder en bent opgegroeid binnen een narcistisch gezin. Emoties die toen niet geheeld zijn alsnog gaan helen is een vereiste om van angst af te komen zoals in het helingsproces staat.

Wil je meer weten over het helingsproces? Lees dan het volgende artikel: Het helingsproces

Wil je meer weten over hoe je stress kunt aanpakken? Neem dan eens een kijkje in het ebook speciaal over stress: Stress, alles over stress en ga je eigen stress specialist worden geschreven door Stresscounselor Fleur Irene.

Wil je meer weten wat voeding voor je kan betekenen zodat je gezondheid, maar ook je vitaliteit verbetert waardoor je zo veel beter bestand bent tegen stress en angst en tegen de gevolgen die stress en angst op je lichaam, geest en hersenen heeft? Neem dan eens een kijkje bij: Voeding voor langdurige vitale energie!

Copyright Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Alle teksten op deze site zijn eigendom van Fleur Irene en van HSP en de NARCIST.nl . Deze mogen NIET worden verveelvoudigd, gekopieerd, gepubliceerd, opgeslagen, aangepast of gebruikt in welke vorm dan ook, online of offline, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Fleur Irene.

Nieuw hier en weet je niet waar je moet beginnen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis de 7daagse emailserie: “Minder angst, minder stress en minder narcisme,” speciaal voor HSPers, waarin we gaan ontdekken welke patronen het zijn die je zo aantrekkelijk maken voor narcisten en andere destructieve personen, waar die patronen vandaan komen en hoe we deze patronen veranderen naar gezonde patronen. Uitschrijven kan wanneer je maar wenst en je gegevens zijn absoluut veilig bij me.

Hij/zij verhaal : Omwille van de leesbaarheid verwijs ik, in alle online producten van de HSP en de NARCIST website, naar de narcist of destructief persoon als een “hij” en naar het HSP slachtoffer of overlever van narcisme als een “zij.” Dit is puur taalkundig gekozen. Het is niet de bedoeling te concluderen dat narcisten altijd mannen zijn en dat slachtoffers van narcisme altijd vrouwen zijn! Er zijn heel wat mannelijke HSPers slachtoffer van een vrouwelijke narcist!

Please follow and like us:
Stress en angst als je dagelijkse omgang hebt met een narcist.
Stress en angst als je dagelijkse omgang hebt met een narcist
Sluit Menu
×

Winkelmand