Hsp: overprikkeling verminderen door gezonde voeding
HSP: overprikkeling verminderen door gezonde voeding
HSP: overprikkeling verminderen door gezonde voeding

HSP: overprikkeling verminderen door gezonde voeding

Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen. Wat is gezonde voeding voor hoogsensitieve personen? Hoe ontdek je welke gezonde voeding ook echt gezond voor JOU is en waarmee je overprikkeling mee kan verminderen?

HSP

Iedereen die hoogsensitief is, reageert gevoeliger op toxische stoffen. Hspers hebben een gevoeliger zenuwstelsel dan personen die niet hoogsensitief zijn. We reageren gevoeliger op prikkels van buiten en van binnen uit. En daar komt nog iets bij: hoe ouder wij als hoogsensitieve personen worden, hoe gevoeliger we reageren.

Toxische stoffen

Toxische stoffen kunnen tegenwoordig overal in voorkomen, denk aan ons voedsel, maar ook in schoonmaakmiddelen, schoonheidsproducten, doucheproducten, verzorgingsproducten, medicijnen, in het milieu en enz. 

Overprikkeling verminderen

Om overprikkeling te voorkomen, is het van belang voor hoogsensitieve personen om de inname van toxische stoffen te verminderen. Toxische stoffen kan voor een overbelasting binnen in onze organen en in ons hormoonhuishouding veroorzaken, waardoor we behalve eerder vermoeid ook eerder overprikkeld raken. Het is belangrijk om ons lichaam, de organen en ons hormoonhuishouding zoveel mogelijk te zuiveren en de inname van deze toxische stoffen te beperken. 

Voedselintolerantie en voedselallergie

Heel veel HSPers hebben last van een of andere vorm van voedselintolerantie en/of van voedsel allergie. Behalve dat er sprake kan zijn van erfelijkheid of van een medische oorzaak, zoals bijvoorbeeld tijdens een stofwisselingsziekte, spijsverteringsprobleem en bij immuunreacties kan er onder hoogsensitieve personen ook sprake zijn van een andere oorzaak: hun gevoeligheid.

(Altijd een afspraak maken bij je huisarts als je met voedselallergie te maken denkt te hebben, ondanks je hooggevoeligheid kan er sprake zijn van een medische oorzaak. Je huisarts kan dit bevestigen of uitsluiten, waardoor jij direct weet waar je aan toe bent!)

Voedselovergevoeligheid

Heb je last van zowel voedselintolerantie en voedselallergie, dan spreken we over voedselovergevoeligheid. Overigens, voedselovergevoeligheid hoeft helemaal niets met toxische stoffen te maken hebben. Het kan om een voedselovergevoeligheid gaan dat voor jou persoonlijk een overgevoeligheid veroorzaakt, ondanks dat het puur natuur voedsel gaat, domweg omdat je hoogsensitief en een uniek persoon bent. 

Bijvoorbeeld: persoonlijk kan ik niet tegen rauwe winterpeen en tegen rauwe ui. Hoe gezond deze groente ook mag zijn, hoe puur natuur ook, het heeft niets met toxische stoffen te maken, maar alles met mijn hooggevoeligheid.

Ander voorbeeld: Door het ouder worden reageren we gevoeliger. Vroeger kon ik meerdere koppen koffie drinken, zonder daar overprikkeld door te raken. Nu voel ik dat mijn grens bij twee a drie kopjes koffie bereikt is. Dat gevoel heb ik ook bij suiker en bij bepaalde kleurstoffen. 

Overgevoeligheid voor bepaald voedsel kan ook optreden nadat het lichaam een periode overbelast is geweest. Overbelast door langdurige stress, door een infectieziekte waarvan men niet goed genoeg van is herstelt of door langdurige inname van toxische stoffen.

Voedingsdagboek

Een voedingsdagboek en je lichamelijke reactie op het gegeten voedsel bijhouden, kan inzicht geven over welke voeding voor jou persoonlijk als hoogsensitief persoon “toxisch” is. Gezond eten voor de een, hoeft niet gezond eten voor de ander te betekenen. Vooral als het om hoogsensitieve personen gaat.

Het gaat erom dat voedsel voor JOU gezond moet zijn. Het gaat er niet om wat anderen zeggen over wat gezond voedsel is, het gaat er om dat het voedsel voor JOU als hoogsensitief persoon gezond moet zijn. Het gaat er niet om of er allerlei “Top tien gezonde voedsel lijstjes” bestaan op het internet, het gaat er om dat voedsel JOU goed moet bekomen. Een persoonlijke voedingsdagboek kan je hierbij helpen!

Voedsel: toxische stoffen beperken

Of we nu last hebben van voedselintolerantie, voedselallergie en/of last hebben van voedselovergevoeligheid, hoogsensitieve personen hebben baat bij puur natuur en bij onbewerkt voedsel. Het liefst voedsel dat niet uit de fabriek komt en dus geen chemische toevoegingen en smaakversterkers bezit en voedsel dat vrij is van pesticiden en andere bestrijdingsmiddelen.


Gezonde voeding voor HSP en hoogsensitieve personen

Baseer je dagelijkse voeding op groente. Hoe meer groente hoe beter. Het liefst puur natuur en lokaal. Mijn persoonlijke dagelijkse richtlijn is een halve kilo groente per dag eten. Dankzij mijn voedingsdagboek heb ik ontdekt dat groente voor mij absoluut noodzakelijk is om me behalve goed te voelen ook alle prikkels te verminderen.

Zoek daarbij gezonde en natuurlijke producten die je dagelijkse groente aanvullen. Variatie is hierin belangrijk! Denk bijvoorbeeld aan: Zoete aardappelen, kikkererwten, linzen, volkoren pasta, zilvervliedrijst, bonen, noten, zaden en peulvruchten. Nogmaals, ga af wat je ontdekt dankzij je voedingsdagboek wat gezond is voor JOU en ga niet af op lijstjes die op internet staan. Luister daarbij ook naar je intuitie!

Eet af en toe een stukje vlees als je daar de behoefte toe voelt. Als je niet vegetarisch bent en je voelt aan dat je behoefte hebt aan vlees (Ijzer en Vitamine B12) eet dan alsjeblieft vlees van dieren die met gras gevoerd zijn. Eet liever geen varkensvlees en eet slechts zeer beperkt rood vlees.

Eet gezonde vetten in plaats van ongezonde vetten. Gezonde vetten die hoogsensitieve personen goed doen en een essentieel onderdeel van de gezondheid zijn o.a.: olijfolie, olijven, avocados, kokosolie, roomboter, walnoten en eet een paar keer per week vette vis zoals zalm, haring, makreel en sardienen. Ongezonde vetten treffen we o.a. aan in de frituur, maar ook in koekjes, chips en in margarine.

Drink mineraalwater. “Voorkom het gevoel van dorst” is de vuistregel als je jezelf afvraagt hoeveel water je op een dag moet drinken. Ik start de dag met 2 grote glazen water om het water te kort van afgelopen nacht aan te vullen. Vervolgens een groot glas lauwwarm water met het sap van een citroen erin. Als het kouder gaat worden is kruidenthee drinken een fijn alternatief. Je dorst lessen doe je met water, niet met koffie of met alcohol.

Door zo gezond mogelijk te eten, voorkomen we een overprikkeling van binnenuit. Door zo gezond mogelijk te eten, krijgen we de beschikking over meer energie. 

Doordat we van binnenuit nauwelijks meer overprikkeld raken, zijn we veel beter in staat om overprikkeling, dat buiten onszelf ontstaat, te voorkomen. We zijn beter in staat om op tijd op de rem te trappen. Hierdoor ben je veel beter in staat om je hoogsensitiviteit beter te beheersen.

Als we behalve de toxische stoffen en smaakversterkers in ons voedsel, ook de toxische stoffen en chemische stoffen in ons dagelijkse verzorgingsproducten en schoonmaak stoffen verwijderen, wordt de toxische belasting in ons lichaam al een heel stuk minder. 

Ook belangrijk om overprikkeling te voorkomen is door op tijd rust te nemen, te luisteren naar je intuïtie en regelmatig een wandeling buiten in de natuur te maken. 

Wil je meer weten over gezond eten en overprikkeling verminderen zodat je beter in je kracht komt te staan en veel beter je hoogsensitiviteit kan beheersen?

Het ebook: “Hoogsensitief? Maak jezelf sterk en krachtig!” is een aanrader als je meer wilt weten over gezonde voeding voor HSPers en het bevat een 24 stappenplan om jezelf als hoogsensitief persoon sterker en krachtiger te maken. Voordat er begonnen gaat worden aan het stappenplan, komt het hoogsensitieve thema grondig aan bod in het ebook. Jij als hoogsensitief persoon staat centraal. Het draait om jou en om je hoogsensitiviteit. En daar kanp je van op!

Afbeelding van Geraldine Dukes via Pixabay 

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “HSP en de NARCIST” website. 

Hsp: overprikkeling verminderen door gezonde voeding
HSP: overprikkeling verminderen door gezonde voeding
Sluit Menu
>
×
×

Winkelmand

%d bloggers liken dit: