Beter omgaan met hoogsensitiviteit, tips
Beter omgaan met hoogsensitiviteit, tips
Beter omgaan met hoogsensitiviteit, tips

Tips beter omgaan met hoogsensitiviteit

De volgende tips helpen je om beter met je hoogsensitiviteit om te gaan:

Als hoogsensitief persoon verlang je naar diep contact en naar fijne gesprekken. Het is voor jou belangrijker om een paar goede vrienden te hebben dan enkele tientallen vage kennissen. Het liefst ga je om met fijne mensen die positieve energie uitstralen. Andere hoogsensitieve personen zijn voor jou buitengewoon geschikt om als vrienden te hebben.

Je hebt veel tijd nodig voor jezelf het liefst in een prikkelarme omgeving.

Je bent graag alleen, het liefst in een prikkelarme omgeving of in de natuur.

Je hebt een enorme behoefte aan structuur in je leven. Je bloeit op als er rust, ritme en regelmaat in je leven aanwezig is. Het geeft je houvast.

Je kan intens genieten van mooie muziek, van een goed boek of van prachtige kunst. Het is als het ware voedsel voor je ziel.

In een omgeving waar veel rommel en chaos aanwezig is functioneer jij minder goed. In een frisse opgeruimde omgeving kan jij tot bloei komen.

Visualisaties doen je heel goed. Dagelijks de tijd nemen om te visualiseren kunnen erg waardevol zijn voor jou als hoogsensitief persoon.

Dagelijks jezelf lichamelijk uiten helpen je om alle prikkels beter te verwerken en doen je spanningen en je stress verminderen. Iedere dag naar buiten gaan voor een rustige wandeling in de natuur of creatief zijn met je handen doen je erg goed.

Geef jezelf regelmatig een massage. Het contact dat je hebt met je eigen huid helpt je jezelf beter begrenzen tegen de invloeden van buitenaf. Ook kan een massage gegegeven door een masseur je helpen om je te ontdoen van alle opgebouwde spanningen.

Iedere nacht ruim voldoende slapen is belangrijk voor hoogsensitieve personen om alle prikkels te verwerken en voldoende energie op te bouwen voor de volgende dag.

Je energiebalans verhoog je door meer contact te hebben met andere hoogsensitieve personen en door minder contact te hebben met mensen die regelmatig onvriendelijk en bot zijn.

Veel contact met dieren doet je goed.

Vermijd drukte en mensenmassa´s.

Vermijd stimulerende stoffen die je doen prikkelen zoals koffie, suiker, alcohol, zout maar ook sommige medicijnen kunnen je enorm stimuleren omdat je ze slecht verdraagt. Overleg altijd met je huisarts en/of behandelende arts als je medicijnen gebruikt waarvan je het vermoeden hebt dat je er slecht op reageert.

Doe dingen die bij je past.

Aarden is voor een hoogsensitief persoon belangrijk om beter om te kunnen gaan met hun sensitiviteit. Aarden doe je onder andere door:

  • Je huisdieren regelmatig te knuffelen,
  • Op blote voeten op het gras te lopen,
  • Door met je handen in de aarde te wroeten tijdens het tuinieren,
  • Je planten verzorgen zowel binnenshuis als de planten op het balkon en
  • Door een aardingsmatje te gebruiken,
  • Door aardingslakens in je bed te gebruiken.

Foto: Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay 

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “HSP en de NARCIST” website.

Beter omgaan met hoogsensitiviteit, tips
Beter omgaan met hoogsensitiviteit, tips
Sluit Menu
>
×
×

Winkelmand

%d bloggers liken dit: