Basis levensstijl hoogsensitiviteit: overprikkeling voorkomen HSP
Basis levensstijl hoogsensitiviteit: voorkom overprikkeling!
Basis levensstijl hoogsensitiviteit: voorkom overprikkeling!

Basis levensstijl hoogsensitiviteit: overprikkeling voorkomen HSP, hoe doe je dat?

Wetenschappelijk is hoogsensitiviteit aangetoont als een persoonlijkheidskenmerk. Je bent hoogsensitief, of je bent het niet. Twijfel of je hoogsensitief bent? Gebruik onze checklist voor meer inzicht!

Hoogsensitieve personen pikken alle signalen van buitenaf op, zonder dat ze een filter hebben in hun informatieverwerkingssysteem. Personen die niet hoogsensitief zijn lijken deze filter wel te bezitten, waardoor zij veel beter in staat zijn om alle prikkels van buitenaf te filteren.

Bij hoogsensitieve personen komt dus veel informatie binnen dat allemaal moet worden verwerkt. Dat kost heel veel energie waardoor je sneller moe, geïrriteerd, emotioneel of overprikkeld kan worden.

Als een hoogsensitief persoon na een nacht slecht geslapen een drukke dag heeft, zal hij snel overprikkeld raken omdat de batterij onvoldoende opgeladen is.

Overprikkeling HSP voorkomen, hoe doe je dat?

Basis levensstijl hoogsensitiviteit

Basis levensstijl hoogsensitiviteit, wat is dat? Het is ontzettend belangrijk dat een hoogsensitief persoon een goede basis als levensstijl heeft. Iedere dag ongezond eten en nauwelijks slapen, breekt een hoogsensitief persoon op. Ongezond eten is een prikkel, slecht slapen is een prikkel en daar boven op komen alle prikkels van buitenaf nog bij. Een hoogsensitief persoon zal zich dan snel overprikkeld voelen en zich zelfs overweldigd voelen! Moe zijn en slecht slapen staan garant voor overprikkeling bij het minste geringste. Bovendien zie je de wereld als je moe bent veel somberder in.

Om beter in balans te blijven en om overprikkeling te voorkomen is een goede basis als levensstijl voor hoogsensitieve personen belangrijk:

Iedere nacht ruim voldoende slapen (het blijkt dat hoogsensitieve personen gemiddeld meer slaap nodig hebben dan niet hoogsensitieve personen!)

Iedere dag ruim voldoende en gezonde beweging, het liefst buiten in de natuur in een prachtige omgeving en in de frisse lucht (wandelen met een hond in de bossen is ideaal!) Maar ook zwemmen, dansen en fietsen zijn prima activiteiten die hoogsensitieve personen goed doen. Het liefst in een prikkelarme omgeving en het liefst op rustige momenten)

Iedere dag gezonde voeding met zo min mogelijk stimulerende voedingsmiddelen zoals koffie, cola, suiker, zout, alcohol en zwarte thee en zo veel mogelijk groente eten en water drinken.

Een goede basis als levensstijl voor hoogsensitieve personen is belangrijk om beter in balans te zijn. Hierdoor kom je ook beter in je vel te zitten! Hoe beter jij voor jezelf zorgt, hoe beter jij bestand bent tegen alle prikkels van buitenaf.

Overprikkeling voorkomen HSP

Er zijn nog een aantal zaken die helpen overprikkeling te voorkomen:

Probeer zoveel mogelijk in een prikkelarme omgeving aanwezig te zijn, zowel privé thuis als op het werk. Hoe minder jij met prikkels van buitenaf te maken krijgt, hoe minder kans op overprikkeling.

Vermijd stress en vermijd stress situaties. Stress is een enorme veroorzaker van overprikkeling bij hoogsensitieve personen. Geef op tijd je grenzen aan!

Vermijd drukte en vermijd mensenmassa´s. Daar heeft lang niet iedereen in je directe omgeving begrip voor. Juist als er onbegrip heerst, is het belangrijk dat je voor jezelf kiest!

Vermijd situaties waarvan je van te voren weet dat het te vermoeiend voor je is.

Houd regelmatig een dagdeel (morgen, middag of avond) in je agenda leeg. Zodat je tijd hebt voor jezelf. Je moet tijd voor jezelf hebben om zowel op adem te komen als om je batterij in stilte op te laden.

Lees ook: beter omgaan met hoogsensitiviteit, tips!

Voorbereiden op drukte

Soms ontkom je er niet aan en moet je naar een drukke receptie, verjaardag of naar een feestje. Accepteer in dat geval de gevolgen en neem ruimschoots de tijd om te herstellen na die drukke receptie, verjaardag of feestje.

Mijn persoonlijke ervaring is dat een dag voor de drukke receptie, verjaardag of feestje in alle rust en in een prikkelarme omgeving mijn batterij op te laden, ook heel goed werkt.

Enkele dagen voor de drukte let ik extra goed op wat ik eet (heel veel groente en zo min mogelijk stimulerende voedingsmiddelen). Ook probeer ik extra nachtrust te pakken en probeer ik meer tijd door te brengen in zowel de natuur als in een prikkelarme omgeving. Zeker nu ik ontdekt heb dat door het ouder worden ik gevoeliger reageer op prikkels, probeer ik me goed voor te bereiden op extra drukke dagen.

Omgaan met hitte en warmte tijdens zomerse dagen

Hoe houd je als HSP je hoofd koel tijdens hitte en warmte in de zomer? Ook extra tips voor je huisdieren tijdens hitte, warmte en hittegolf.

Afbeelding van bertvthul via Pixabay

Copyright © Coach Fleur Irene. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen of delen hieruit elders publiceren, maar alleen met vermelding van het copyright en de naam van de “HSP en de NARCIST” website. 

Basis levensstijl hoogsensitiviteit: overprikkeling voorkomen HSP
Basis levensstijl hoogsensitiviteit: voorkom overprikkeling!
Sluit Menu
>
×
×

Winkelmand

%d bloggers liken dit: